Precvičovanie

Tvoriť podľa návodu je prvý krok, učiť sa tvoriť bez návodov je niečo úplne iné. V tejto časti preto ponúkame niekoľko nápadov na precvičenie, ako dobre sa vieš orientovať v programe. 

Nájdeš tu nápady na hry, ktoré môžeš skúsiť vytvoriť. Uvidíš, koľko nových vecí zistíš pri ich tvorení!


No Internet game

Táto hra sa zapne v prehliadači, ak chýba pripojenie na internet. Môžeš si ju zahrať TU. Skús vytvoriť podobnú hru v C2. 

Skús:

  • Použiť funkciu random na generovanie prekážok
  • Použiť random aj na generovanie, ako vysoko sa zobrazí vták
  • Zobrazovať počítanie skóre 
  • Naprogramovať výskok rovnako ako aj to, že sa prikrčí


Walk

Podobnou hrou je Walk. Princíp je jednoduchý, tri postavičky idú za sebou (aj keď vlastne sa nehýbu postavičky, ale všetko ostatné), a ak sa ich dotkne myška, tak vyskočia. Zahrať si ju môžeš TU.

Skús:

  • vytvoriť efekt opakujúceho sa pozadia, ako je to v hre
  • naprogramovať občasný lietajúci bonus - v hre je to tak, že všetci traja sa musia dotknúť bubliny, aby sa postupne zmenšila a až potom získajú bonus
  • naprogramovať život pomocou progress baru


Agar.io

Agar.io je populárna, jednoduchá hra, ktorá ma jednoduchý princíp: Zjedz všetko, čo je menšie ako ty, a nenechaj sa zjesť tým, čo je väčšie ako ty. Hru môžeš vyskúšať TU.

Poznámka: Na úvodnej obrazovke môžeš mať veľa reklám, ale keď spustíš hru, hracia plocha sa zväčší.

Skús:

  • použiť funkciu random na generovanie nepriateľských guličiek, aby boli niektoré o trochu väčšie a iné menšie, aby hra nebola priľahká
  • použiť akciu Create object v General, na vytváranie drobných guličiek
  • vytvárať rôznofarebné guličky
  • TIP: do jednotlivých framov animácie vlož toľko rôznych guličiek, koľko chceš, ale rýchlosť animácie nastav na 0. Potom naprogramuj generovanie náhodného čísla framu pomocou random a naprogramuj, aby sa zapol ten frame animácie, ktoryý zodpovedá vygenerovanému číslo, čiže napr. ak sa vygeneruje číslo 3 a tretí frame v animácii je červená gulička, tak sa vytvorí červená gulička. Môžeš to skúsiť aj s nepriateľmi, aj s drobnými guličkami.
  • vytvoriť počítadlo skóre

Bees

Hra Bees je v princípe jednoduchá. Na kurzore je bublifuk, a keď stlačíš myškou ľavé tlačidlo, vytvorí sa ti na ňom bublina. Tvojou úlohou je pochytať do týchto bublín čo najviac včiel, kým nevyprší časový limit. Hru si môžeš zahrať TU.

Skús:

  • použiť objekt Mouse
  • počítať skóre
  • na vytvorenie časovača použi Progress bar 
  • vytvoriť animáciu, ako sa nafukuje bublina
  • nasimulovať podobný pohyb včiel hore-dole pomocou správania Sine

Akvárium

Zaujímavým typom hry je vytvoriť si jednoduché akvárium. Najzákladnejším princípom v hre je, že máš krmiť rybičku, aby nebola hladná, keďže po čase hladná začne byť, no vieš tam doprogramovať rôzne zaujímavé herné prvky, napríklad:

  • za každú sekundu, čo je rybička sýta viac ako na 95% dostaneš mincu, alebo krmiť rybičku, ak je hladná
  • na boku vieš vytvoriť jednoduchý obchod s objektami, ktoré sú zamknuté, a vieš si ich kúpiť, keď získaš dostatočný počet mincí
  • v obchode vieš mať napríklad nové rybičky, alebo kameň či riasy do akvária, alebo nový filter, krajšie pozadie...
  • Okrem hladu môžeš mať aj iné štatistiky, napríklad hygiena či radosť. 
  • Vieš vymyslieť hry, aké sa môžeš s rybičkou hrať, napríklad podobne ako v Bees, môžeš chodiť s krúžkom okolo rybičky a ak cez neho prejde, pripočíta sa jej k radosti
  • Na hygienu môžeš naprogramovať, že sa po čase akvárium zašpiní a musíš ho čistiť s hubkou

To sú len nápady a môžeš si vymyslieť kopec vlastných, a nemusí to byť ani akvárium, môžeš sa takto starať o rastliny alebo o pavúka či škrečka, je to na tebe!

Skús:

  • použiť progress bar na zobrazovanie štatistík
  • použiť podmienku v General - Every X seconds na časovanie odbúdania z progress baru
  • naprogramovať umelú inteligenciu - náhodný pohyb rybičky
  • použiť instance variables na štatistiky postavy 
  • vyskúšať správanie drag and drop


Friends

Cieľom tejto hry je nazbierať čo najviac bodov. Hra je jednoduchá, no zaujímavá tým, že musíš prepínať medzerníkom medzi dvomi módmi, buď je zajac dole, vtedy sa hýbeš rýchlejšie a korytnačka na zajacovi môže strieľať po vranách, ktoré na teba zhadzujú bomby, alebo je dole korytnačka, hýbeš sa pomalšie alebo zajac môže palicou útočiť na hady, ktoré sa plazia po zemi. Hru si môžeš vyskúšať TU.

Skús:

  • na naprogramovanie strieľania na vrany použiť správanie Turret - budeš môcť jednoduchšie nastaviť, aby sa otáčala iba tá píšťala a budeš vedieť nastaviť, aby sa otáčala za myškou.
  • vytvoriť vizuálne počítadlo životov - použi animácie
  • použi funkciu random na generovanie, ako často sa majú zobrazovať noví nepriatelia.

Na tejto stránke je naprogramovaných viacero jednoduchých hier, skús si ich popozerať a možno natrafíš na niečo, čo by sa oplatilo vytvoriť, a ak nie, tak aspoň ťa môže niečo inšpirovať ako zaujímavá mechanika do hry - ako napríklad v tejto hre prepínanie medzi dvomi módmi. 


Practice makes perfect 

Každý umelec začína napodobňovaním, je to prirodzený proces, pretože takto získava dobré zvyky a schopnosti, ktoré môže neskôr využiť pri vlastnej tvorbe. Podobne je to aj s vytváraním hier.

Dobré cvičenie je vybrať si nejakú známu hru, ktorú poznáš, a skúsiť vytvoriť jej zjednodušenú verziu. Môžeš vybrať iba niektoré prvky konkrétnej hry, nemusí mať ani všetky mechaniky, ale môže slúžiť ako kostra pre tvoj vlastný projekt.

Iné cvičenie je inšpirovať sa komplikovanejšími hrami, ktoré často majú vlastné minihry. Skúš si takú hru nájsť a vytvoriť niektoré z minihier. Príkladom takej hry je napríklad Undertale.

Internet je jeden veľký zdroj informácií. Stránky ako Steam, itch.io, friv a iné ponúkajú množstvo inšpirácie na nový projekt. Nájdi hru a experimentuj s hernými mechanikami. Určite vytvoríš niečo jedinečné!


Ak chceš ešte viac inšpirácie alebo hľadáš pomoc s grafikou, pozri si časť Inšpirácia, sú tam ukážky hier, ktoré robili mladí v Construct 2.

© 2020 Mária Karpielová. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky